Autor: Lucia Skladanová, Časopis MADAMEVA (apríl 2010), Rubrika: Udalosť

Čaká vás veľká udalosť! Svadba vášho dieťaťa. Chcete, aby to bol perfektný deň, na ktorý budú všetci dobre spomínať? Poradíme, ako ho zorganizovať.

Tak a je to tu! Vaše dieťa sa rozhodlo vstúpiť do stavu manželského! Po lícach vám tečú slzy dojatia a v bruchu šramotí strach, či mu to vyjde. Ale vy ho rýchlo zaženiete, pretože teraz sa musíte sústrediť na niečo iné. Na perfektnú svadbu! Aby na ňu mladí dlho a v dobrom spomínali a aby vás zvyšok rodiny neohováral. Ale kde začať? Veď treba šaty, prstene, sálu, kvety, výzdobu, jedlo, pozvánky, hudbu, fotografa, kameramana, autá, zákusky, družičky, zasadací poriadok, program… A to ani zďaleka nie je všetko! Pokoj, výdych a nádych. Zorganizovať svadbu je síce náročné, ale nie nemožné.

Strategický plán
Dôležitý je strategický plán. Uznávame, že toto slovné spojenie sa akosi nehodí k takej romantickej udalosti, akou je svadba. Napriek tomu je základom úspechu. „Väčšina ľudí sa pri organizovaní svadby riadi pocitovo. Sú zahltení emóciami a podľa toho postupujú. Začínajú výberom svadobných šiat a kytice, hoci ešte nemajú stanovený dátum sobáša a netušia, kde usadia svadobných hostí,“ hovorí Tatiana Klopčeková z bojnickej svadobnej agentúry Impuls. „Aby všetko vyšlo, ako si mladomanželia a ich rodičia predstavujú, treba mať v prvom rade jasno v tom, aká svadba to má byť – veľká, malá, ultra moderná a neformálna alebo romantická rozprávka na zámku či lúke… Podľa toho treba vybrať termín, miesto obradu a hostiny. To je základ.“
Až potom nasleduje výber služieb, ktoré môžu mať prioritu podľa toho, čo je pre vás dôležité. Ak si potrpíte na dobré fotografie, šikovného fotografa si zrejme zahovoríte skôr ako začnete vymýšľať program pre svadobčanov. Alebo naopak. V tomto smere sa pokojne riaďte pocitmi. Teda, ak máte dostatok času…
„Niekomu sa to môže zdať prehnané, ale s prípravami na svadbu je vhodné začať aj rok vopred. Jednoducho preto, že najlepšie miesta a dodávatelia sú obsadení veľmi skoro. S dostatočnou časovou rezervou máte z čoho vyberať a tiež si tým ušetríte poriadnu dávku stresu, ktorý by ste zažívali, keby ste museli všetko zorganizovať za mesiac-dva,“ radí Tatiana Klopčeková.

Kam hodiť starosti
Organizáciu celej svadby môžete mať pod palcom sama, ale na pomoc si môžete najať aj svadobnú agentúru. Už ich je tu dosť a je celkom príjemné preniesť zodpovednosť na plecia niekoho iného. Zvlášť, ak nie ste majsterka sveta v organizovaní, alebo máte tak málo času, že by ste všetky svadobné telefonáty mohli vybavovať tak hodinu pred polnocou. Samozrejme, skôr ako si agentúru vyberiete, prezrite si jej referencie. Je ich dosť? Sú nadšené, úprimné a zo svadieb rôzneho typu? Potom ste na správnej adrese.
Agentúra vie urobiť svadbu od A po Z, ale máte aj možnosť vybrať si iba niektoré jej služby. Dôležité je, aby ste mali predstavu o tom, čo chcete. Samozrejme, že za to zaplatíte, ale neskrachuteje. Teda, ak rátate s tým, že vás svadba – vyjde na niekoľko tisíc eur – s agentúrou či bez nej.
Ak chcete mať všetko vo vlastných rukách a zároveň istotu, že všetko bude perfektné, odporúčame absolvovať svadobný seminár . Takéto jednodňové podujatie nabité praktickými informáciami a radami tiež organizujú svadobné agentúry.

On-line pomoc
Všetko je na webe, aj užitočné informácie o tom, ako zorganizovať svadbu či aké doklady budete potrebovať a koľko to bude stáť. Nás v Madam Eva zaujala najmä stránka svadbaonline.sk, kde je vyčerpávajúci zoznam úradov, kostolov, svadobných agentúr, požičovní svadobných šiat, kameramanov, dídžejov, fotografov…, ale aj bazár svadobných vecí, kvety, výzdoba, vizáž, šperky, doprava či dokonca tlmočenie.
Na internete nájdete aj ďalšie užitočné pomôcky, ako napríklad zoznam darov, ktorý systém rozpošle všetkým zo zoznamu hostí, ktorý ste zostavili. Tí si potom vyberú, čo chcú mladým darovať a zaznamenajú to. Tak každý vie, aký dar je ešte „voľný“ a ktorý už niekto zabezpečil.
Internetový svadobný plánovač vám zas bude pripomínať, čo máte urobiť. Okrem praktických pripomienok, ako že je najvyšší čas zohnať autobusy a autá, vám napríklad diplomaticky pripomenie, aby ste zistili, aké rodinné a náboženské tradície sa dodržiavajú na svadbách v rodine vašej budúcej nevesty či zaťa. Keď ich zakomponujete do priebehu svadby, môžete žiariť spokojnosťou, pretože získate cenné dobré body u ľudí, ktorí sa stávajú vašou novou rodinou.

Spokojné bruchá
Svadobná hostina preverí aj vaše schopnosti správne kombinovať chute, jedlá a vína. „Na takéto veci máme v agentúre gastroodborníka. Ale kto si chce svadobné menu zostaviť sám, odporúčame uprednostňovať skôr jednoduché a ľahšie jedlá, pretože na svadbe je vždy niekoľko chodov. A oplatí sa brať do úvahy ročné obdobie, aby ste nemuseli riešiť trápne momenty s roztečenými či pokazenými zákuskami,“ radí odborníčka na organizovanie svadieb. Ak túžite po gastro špecialitách, tými môžete spestriť bufetový stôl, kde si každý vyberie podľa svojej chuti. Pri zostavovaní svadobného menu nezabudnite na vegetariánov, hostí so zdravotnou diétou či deti. Určite vám budú vďační, keď sa dobre najedia všetci, nielen tí, ktorí môžu. K svadobnému menu samozrejme patrí aj svadobná torta. Platí, že k ťažšiemu menu sa robí ľahšia, k ľahšiemu menu môžete pokojne servírovať aj čokoládovú.

Staré a nové
Aj svadby podliehajú módnym trendom a už sa tu celkom dobre udomácnili niektoré zvyky, ktoré poznáme z filmov. Novinkami sú napríklad vypúšťanie bielych holubíc, ohňostroj alebo svadobná knižka. Nie je to klasický album, skôr kronika. Do knihy v ozdobnej či hodvábnej väzbe svadobčania píšu želania novomanželom, je v nej miesto pre svadobné oznámenie a pozvánku, fotografie z detstva, fotografie rodičov a svedkov, miesto pre svadobné menu aj dôležité udalosti toho dňa zo sveta. Tak zostanú naveky zaznamenané všetky detaily a keď sa budete chcieť svadbou pochváliť návšteve, listovanie v svadobnej knižke bude určite spoločenskejšie ako pozeranie trojhodinového svadobného videa.
Klasická výslužka v podobe zákuskov a fľašky alkoholu sa robí stále, ale teraz sa „nosia“ aj darčeky pre hostí. Môžu to byť napríklad špeciálne cukrovinky, ale aj nejaká malá vecička, ktorá im bude túto veľkú udalosť pripomínať.
Aby ste však neurazili osud tým, že vynecháte dobré a tradičné veci, do programu svadby pokojne zaraďte rozbíjanie taniera, prenesenie nevesty cez prah, spoločné jedenie polievky, prvý tanec, krájanie torty, hádzanie kytice či polnočné čepčenie. To sú tradície, ktoré pretrvávajú stáročia.

Hlava bez stresu
Nikto nečaká, že pripraviť svadbu je jednoduché, ale keď sa už dopracujete ku dňu D, naša rada pre rodičov i mladomanželov znie: Užite si ho! Nikto iný sa za vás totiž zabávať nebude. Pre spokojnosť, pohodu a zábavu hostí ste urobili maximum, keď ste všetko organizovali. Teraz je čas zbierať plody a vychutnať si tento veľký deň. Nestresujte sa, ak nie je všetko stopercentné, pretože všetkým aj tak NIKDY nevyhoviete.
Na dôležité drobnosti, bez ktorých to v svadobný deň jednoducho nejde, nech dohliadajú družičky, priatelia či členovia rodiny. Hladký priebeh hostiny má mať na starosti starejší alebo jeho novodobá obdoba – svadobný koordinátor. Platíte im za to, tak nech vás nezaťažujú a nestresujú hlúpymi otázkami. Vy tento deň musíte už len krásna sedieť v prvom rade pred sobášiacim, usmievať sa, byť dojatá a hlavne sa baviť.

Rady nad zlato
Nasledujúce rady znejú jednoducho a nechceme nimi uraziť váš intelekt. Ale v záľahe povinností, ktoré vás čakajú pri príprave svadby, nezaškodí krátky zoznam vecí, na ktoré nezabudnúť, ktorých sa vyvarovať a na ktoré si dávať pozor. Máme ich z prvej ruky, zo svadobnej agentúry Impuls.

  • Pri zabezpečovaní zákuskov a torty vo vlastnej réžii nezabudnite myslieť na ich skladovanie a prevoz – hlavne v lete.
  • Spoliehať sa na to, že svadobné fotky urobia priatelia a video kamarát, ktorý bude zároveň hosťom, nie je najlepšie riešenie. Cena síce bude kamarátska, no kvalita tiež a polovicu svadby nebudete mať zaznamenanú, pretože každý hosť sa chce zabávať. A naopak, ak by to s fotením a filmovaním brali hostia príliš vážne, nebudú mať nič z oslavy.
  • Pri zostavovaní programu pre hostí platí, že menej je viac. Nesnažte sa stihnúť desať hier za večer. Hostia vám budú vďačnejší, keď budú mať priestor zatancovať si a porozprávať sa, namiesto toho, aby boli nútení zúčastňovať sa na niečom nasilu.
  • Svadobná výzdoba pripravená vlastnými rukami je síce pekný nápad, ale treba pamätať na to, že nie všade budete mať sálu k dispozícii deň vopred a často treba všetko zbaliť a upratať hneď po skončení zábavy. S cudzou pomocou je to jednoduchšie.
  • V deň svadby sa ako svadobná mamina radšej venujte hosťom, riešenie technických a organizačných záležitostí zverte niekomu inému. Inak si svadbu vašej ratolesti nielen neužijete, ale o ďalšej už nebudete chcieť ani počuť. :-)